Jumat, 06 Maret 2009

HIDUP MENURUT KACAMATA BUDHA

Menurut agama Buddha terdapat 3 tujuan hidup manusia yaitu:1. Tujuan sementara yang manfaatnya dapat dinikmati sekarang (ditthadhammikattha)2. Tujuan spiritual yang manfaatnya dapat diperoleh kemudian (samparayikattha)3. Tujuan tertinggi yang manfaatnya paling besar (paramattha)
Yang termasuk ditthadhammikattha adalah sbb:1. Memiliki hidup sehat, tubuh yang segar/bugar, terbebas dari segala penyakit dan panjang usia. Kondisi ini hanya dapat dicapai dengan:a. melaksanakan pola hidup sehat (mengkonsumsi makanan & minuman yang bergizi dalam jumlah yang tidak berlebihan (hidup bukan untuk makan/minum tetapi makan/minum untuk hidup), olah raga secara teratur, tidak menggunakan zat2 yang merugikan kesehatan seperti alkohol & rokok,dsb)b. Rajin mengikuti puja bakti di vihara atau rumahc. Sering menolong makhluk lain yang sedang sakit/menderitad. Mengendalikan diri untuk tidak melanggar Pancasila (terutama sila kesatu dan kelima)e. Rajin bermeditasi, berusaha melepaskan diri dari stres kehidupan, mengembangkan cinta kasih, hidup dalam keseimbangan.
2. Memiliki pekerjaan dan penghasilan, hidup lurus penuh kejujuran dan secara ekonomi tidak bergantung pada orang lain. Kondisi ini hanya dapat dicapai dengan:a. Bekerja/berusaha secara profesional, memiliki bidang keterampilan dan menguasai bidang usaha yang ditekuni, ulet, bersemangat, dan tidak mudah menyerahb. Tidak pernah berhenti belajar, selalu berusaha meningkatkan pengetahuan dan keterampilan, waspada terhadap segala tantangan dan ancamanc. Hidup hemat, sederhana, rajin menabung, membeli barang yang dibutuhkan bukan membeli barang yang diinginkand. Menjaga dan memelihara harta yang telah dimiliki dan membelanjakannya sesuai dengan kemampuane. Rajin berdana materi (membantu pembangunan vihara/cetiya/sekolah, membantu penerbitan buku2 Dharma, menyediakan 4 kebutuhan pokok Sangha, membantu korban bencana,dll)f. Tekun menjalankan Pancasila (terutama sila kedua dan keempat)
3. Memiliki status sosial yang baik dan dihormati oleh masyarakat sekitar. Kondisi ini hanya dapat diperoleh melalui:a. Sikap murah hati, banyak membantu makhluk lain yang membutuhkan sesuai dengan kemampuan. Kedudukan/jabatan yang tinggi, kekayaan yang melimpah, gelar akademik yang berderet bukan merupakan jaminan akan dihormati orang, tetapi suka menolong dan peduli pada semua makhluk akan menimbulkan rasa hormat dan lebih dihargai.b. Memiliki moral yang baik (tekun melaksanakan Pancasila Buddhis dalam kehidupan sehari-hari)c. Tidak melakukan perbuatan tercela, ramah tamah dalam ucapan dan rendah hatid. Tidak bergaul dengan orang "dungu" (jahat), menghindari perjudian dan menjauhi narkoba
4. Memiliki keluarga yang bahagia/harmonis dengan reputasi terpuji. Kondisi ini hanya dapat dicapai dengan:a. Setiap anggota keluarga melaksanakan kewajibannya dengan baik (lihat Sigalovada Sutta)b. Setiap anggota keluarga saling mendukung, saling membantu dalam berbuat kebajikan, saling menolong dalam kesulitanc. Membantu mendamaikan keluarga2 lain yang sedang berada dalam kemelutd. Secara bersama-sama melaksanakan kewajiban bagi kepentingan kemanusiaan/keagamaan dengan bersemangat dan terus meneruse. Anak terus mengulangi melakukan perbuatan baik yang telah dilakukan oleh orang tua atau leluhurnya yang telah meninggal dunia
Yang termasuk samparayikattha adalah sbb:1. Memiliki kehangatan, kegembiraan dan penuh simpati (perasaan yang muncul karena memiliki keluarga yang harmonis dan sahabat2 yang baik)2. Memiliki rasa bangga dengan hidup yang bersih (tidak melakukan perbuatan yang merugikan orang lain, tidak melakukan perbuatan yang melanggar hukum negara, tidak membuat makhluk lain menderita,dll)3. Memiliki rasa bahagia dengan hidup yang berguna oleh karena selalu melakukan hal yang bermanfaat melalui pengorbanan (kesediaan untuk berkorban demi kepentingan umum atau makhluk lain)4. Memiliki keberanian dan penuh percaya diri dalam mengatasi berbagai masalah, menjalani hidup dan melaksanakan semua kewajiban dengan bijaksana (hidup ini dijalani dengan tidak banyak mengeluh, kewajiban tidak dianggap sebagai beban, kewajiban dipikul secara seimbang dan sesuai dengan kemampuan, mengatasi segala kesulitan dengan senyum di bibir dan ketabahan di hati)5. Memiliki rasa aman dan penuh keyakinan karena adanya jaminan untuk kehidupan yang akan datang sebagai akibat dari melakukan perbuatan2 baik dalam kehidupan sekarang
Yang termasuk paramattha adalah sbb:1. Memiliki batin yang aman, damai dan tenang, tidak tergoyahkan oleh berbagai kondisi duniawi atau ketika berhadapan dengan pergantian/perubahan2. Tidak terganggu oleh kemelekatan/keterikatan yang mengakibatkan ketidakpuasan/kesedihan, memiliki batin yang jernih, ringan dan bebas3. Bersemangat, riang, tidak pernah cemberut, tidak berputus asa, selalu berseriseri dan terbebas dari penderitaan4. Menyadari sepenuhnya proses sebab dan akibat, bertindak dalam keselarasan, hidup tanpa cela, menuntun diri dengan bijaksana

lukisan hari ini

kemarin semu pekerjaan sudah terselesaikan walaupun masih banyak kekurangan dan kekurangan. itulah manusia, klo mau menyadari tentu banyak kekurangan yang harus mereka isi, tapi klo sombong tetu kehidupan hakemarin merasa paling sempurna. SEKARANG HARUS LAH LEBIH BAIK DARI PADA KEMARIN. SEKARANG HARUS LEBIH MENINGKAT. orang akan rugi klo hari kemarin lebih baik dari pada sekarang. kehidupan demi kehidupan telah aku jalani selalu mendapat kan sesan dan pesaan yang baru. baik itu yang menyenangkan maupun yang mengkritik. tapi kritikan demi kritikan itu adalah membangun.


boleh kita berkaca pada bunga, bunga menyediakan madu, menghias diri, mengeluarkan bau yang harum, hanya untuk menarik kupu2, kumbang dan lebah, mereka datang cuman mengambil keuntungan dari sang bungan tanpa meninggalkan apa-apa untuk sang bunga, tapi si bunga juga cerdik dia meman faat kan mereka untuk melalakukan proses pembuahan. ini lah sang bunga, bisa memanfaatkan orang lain dengan lembut, tanpa menyakiti mereka, malahan memberikan apa yang telah mereka inginkan.


itu nasip sang bunga

Kamis, 05 Maret 2009

RIWAYAT HIDUP

terlahir dari keluarga yang kurang mampu. hidup dipedesaan dengan keadaan perekonomian yang

RIWAYAT HIDUP

terlahir dari keluarga yang kurang mampu. hidup dipedesaan dengan keadaan perekonomian bap

NASEHAT AGAMA MENGHADAPI KEHIDUPAN DUNIA


Firman Allah SWT dlm surat fathir ayat 5
"Wahai manusia ! sesungguhnya janji Allah adalah benar .Maka janganlah sekali-kali janganlah orang yang pandai menipu ( syetan )memperdayakan kamu tentang Allah."dan firman Allah "

dalam surat Al-Ankabut, ayat 64
"Tidak lain kehidupan dunia ini kecuali senda gurau dan main-main . dan sesungguhnya akhirat itulah kehidupan yang sesungguhnya , kalau mereka mengetahui."

Diriwayatkan dari Umar bin Abdul Aziz bahwa dia pernah berkata dalam suatu khotbahnya , sesungguhnya dunia itu bukanlah tempat menetap buat kamu,Allah telah memutuskan bahwa dunia akan rusak.Dan Allah telah menetapkan buat penduduk dunia ,bahwa mereka akan pergimeninggalkan dunia . Maka berbuat baiklah kamu sekalian , semoga Allah merahmati kalian , semoga Allah merahmati kalian , dari dunia itulah akan berpindah menuju alam yang lebih baik yaitu kampung akhirat. Oleh sebab itu carilah bekal. Sesungguhnya sebaik-baik bekal adalah takwa kepada Allah.Ibnu Abbas ra pernah berkata : "besok dihari kiamat harta dunia akan didatangkan dalam bentuk wanita tua yang beruban ,memiliki gigi taring berwarna hijau ,kumuh, dan dekil. Lalu, wanita itu di perlihatkan kepada orang-orang( ( di hari kiamat ) sambil ditanyakan kepada mereka :tahukah kamu ,siapakah orang ini? mereka menjawab: "kami mohon perlindungan kepada Allah , dari mengetahui orang ini .Lalu dikatakan kepada mereka : ' ini adalah harta dunia yang dulu kalian pernah memperebutkannya ,sehingga putusnya tali silaturahmi,menyebabkan iri hati , saling membenci dan kalian terbujuk olehnya .Waniata tua (maksudnya adalah harta dunia yang menjadi rebutan) tadi lalu dimasukan ke dalam jahanna. dia lalu berteriak-teriak , sambil bertanya : "wahai Tuhan ! dimanakah para pengikut dan golonganku?' Allah lalu mengatajakan kepada malaikat penjaga neraka : pertemukanlah dia dengan para pengikut dan golongannya .Itulah hakikat kehidupan dunia yang fana . Kita akan segera meninggalkannya . harta kita yang kita kumpulkan dengan susah payah , untuk diwariskan buat anak-anak sesudah kita .inilah kenyataan! kita semuanya pasti akan kembali menghadapnya kita pasti akan mengalami di kubur , semua ni'mat yang telah diberikan Allah kepada kita, baik itu harta ,umur, jabatan semuanya kita akan tinggalkan dan yang kita bawa hanyalah amal sholeh kita. lalu kita akan di kumpulkan untuk dihisab , seluruh perbuatan kita selama didunia , harus dipertanggung jawabkan dihadapan Allah SWT. Tidak ada perbuatan kita yang dapat kita sembunyikan , walaupun sekecil apapun .Akhirnya , diantara kita ada yang masuk surga dan ada yang masuk neraka .Firman Allah QS.Al-AN'AM ayat 134 "sesungguhnya apa yang dijanjikan kepadamu pasti akan datang . dan kamu sekali-kali tidak akan sanggup menolaknya "BAHAYANYA BERFIKIR HEDONISMEHedonisme adalah budaya orang sekuler, hidup hanya mengejar kehidupan dunia , gaya hidup mereka diperbudak gengsi, sehingga yang ada dalam benaknya hanyalah materi semata-mata .Biasanya hedonisme bertambah subur, ketika keadaan ekonomi menjadi panglima , derajat manusia diukur berdasarkan kekayaan , sehingga manusia yang dianggap dan dihargai hanyalah manusia yang tergolong kaya , yang memiliki kedudukan atau jabatan. Hukum Allah berupa halal atau haram sudah jauh dalam kehidupan nya.falsafah hidupnya ni'matilah hidup ini sepuas-puanya, sebelum kematian datang. Semua yang saya uraikan diatas , sudah seharusnya dijauhi oleh setiap muslim , apalagibila kita kaitkan dengan firman Allah QS Al-Hasyr ayat 18 "Wahai orang yang beriman , bertaqwalah kepada Allah , dan hendaklah setiap diri memperhatikan untuk hari esok...". menyadari hakikat kehidupan dunia yang sementara ini, kita diingatkan agar tidak ditenggalam dalam keni'matan sementara . jika menginnginkan hidup yang bahagia lahir dan bathin , berfikir dan bersikaplah yang sesuai dengan kehendak Allah dan rosul-Nya.

TUJUAN KEHIDUPAN.......?

selembar kertas kehidupan.tahukah kamu arti kehidupan.....?, pertanyaan ini delematis ngak ada seoreang pun yang bisa menjawabnya, karena mereka menjawab dari satu kacamata saja, klo mereka menjawab pasti muncul pertanyaan baru. dan orang bertanya dikatakan edan kowe, mau bar mngan opo....? dan lain sebagainya. padahal orang hidup harus lah tahu tujuan hidup.
ada yang bilang ISI ADALAH KOSONG, KOSONG ADALAH ISI, MANUSIA HIDUP HANYALAH IKUT APA YANG MENJADI KEHENDAK DI ATAS. manusia hidup hanyalah tiwas, apa mak sudnya...........?, tak ada lain hanyalah MANUSIA HIDUP HANYALAH IKUT PADA APA RENCANA TUHAN, tak ada manusia yang punyak kekuatan, apa lagi berkarya dengan kekuatan sen diri, pastilah mustahil. tapi jika ada orang yang yang mengaku bahwa manusia berkarya dengan kekuatan nya sendiri dia tidak percaya klo tuhan itu punya kekeutan, pada hal semua kekeuatan yang memiliki hanya lah tuhan semata

APA ITU KEHIDUPAN

suatu hari..pernah kurenungi…
adakah seorang insan yang mengerti..
apakah arti kehidupan ini…
pernah kucari arti cinta sejatinamun yang kutemui hanyalah mimpi.
.suatu mimpi kosong
yang tak bertepiapakah salah hati iniingin memiliki sebuah cinta sejati..
apakah arti sebuah persahabatan sejatiapakah itu juga sebuah mimpi..?
jika benar,
apalah arti semua ini..
sudah banyak hari kujalanitanpa suatu tujuan yang pasti…
semua seakan hanyalah ilusi..
ilusi yang tiada memiliki arti
namun akhirnya satu hal kusadarihanya Tuhan yang sungguh mengerti,tentang semua arti kehidupan ini..
kekosongan hati initidak lagi diisi dengan benci..
tak ada yang lebih murnidari kesucian cinta Ilahi

KECEWA DAN KECEWA

Terkadang Masa lalu menjadi sebuah kenangan
Terkadang sebuah kenangan menjadi penantian
Entahlah..entahlah…
Dalam hatiku berkecamuk rasa tak menentiu
Dicintai salah…mencintaipun juga salah
Terkadang ingin bebas lepas terhempas
Dimana tidak ada penderitaan
Bebas berlari tertawa dan bernyanyi sesuka hati
Tapi duniaku penuh dengan penyesalan…
Tetesan air mata dan misteri akan kekejaman
Tempat dimana bertemu dengan orang tercinta
Dia meninggalkanku dengan dendam yang terpendam
Ada rahasia dibalik kehidupannya yang tak pernah kutahu
Perlahan diriku menyadari akan sebuah kemunafikan
Oh,,Tuhann sungguh kecewa diriku…Kecewa…kecewa… akan cinta…

ARTI KEHIDUPAN

Persoalan falsafah, "Apa makna hidup?" mempunyai makna yang berbeza bagi setiap orang. Kekaburan pertanyaan ini terwujud dalam perkataan "makna" yang menyebabkan persoalan ini boleh ditaksif dengan pelbagai cara, umpamanya:Apakah puncanya hidup?Apakah sifatnya hidup (dan sifat alam semesta kita)?Apakah maksudnya hidup?Apakah yang bernilai dalam hidup kita?Apakah tujuan hidup ataupun tujuan dalam kehidupan seseorang?Soalan-soalan ini telah menimbulkan pelbagai jawapan yang bertentangan serta perdebatan dari teori-teori saintifik ke teori-teori falsafah, teologi dan penjelasan-penjelasan rohaniah.menurut Kepercayaan popularRamai orang mempercayai bahawa makna hidup adalah untuk:mengumpulkan harta kekayaan;memajukan perkembangan manusia yang semula jadi, ataupun menyumbang kepada takung gen manusia;memajukan evolusi teknologi, ataupun giat dalam pengembangan manusia kemudian hari;bersaing atau bekerjasama dengan orang lain;membunuh untuk mempertahankan diri atau sebaliknya, mengamalkan ketidakganasan dan ketidaktentangan;menunjukkan belas kasihan;memperoleh atau menggunakan kuasa;memberi atau menerima kasih sayang;mempelajari atau mencari kesedaran;meninggalkan pusaka, seperti karya atau buku;berhidup secara damai dengan orang lain dan berharmoni dengan alam semula jadi;melahirkan anak-anak melalui pembiakan seks;memburu idaman, impian ataupun takdir;memahami, berbaik dengan, ataupun mencapai perpaduan dengan orang lain;mencari hakikat, pengetahuan, pemahaman ataupun kebijaksanaan;mencari dan memperoleh sifat baik, atau hidup dalam kemuliaan;mencari dan memperoleh keindahan;mencari kebebasan, baik dari segi fizikal, mental, kewangan ataupun rohaniah;mencari kebahagiaan dan berkembang maju, mengalami nikmat atau meraikan;berkhidmat kepada orang lain atau melakukan perbuatan baik;hidup sahaja sehingga mati (tiadanya tujuan umum ataupun firdausi, kewujudan tidak mempunyai makna lain selain daripada makna yang diberikan sendiri);hidup, termasuk memburu keabadian melalui cara saintifik (sila lihat ekstensi hidup);bertugas untuk keadilan dan demokrasi;menyembah, menjadi hamba Tuhan ataupun untuk mencapai penyatuan dengan Tuhan; ataupunpenggabungan unsur-unsur di atas.Yang dipersetujui oleh ahli-ahli sains dan ahli-ahli falsafah tentang makna hidup adalah anggapan bahawa selok-belok hidup (iaitu alam semesta) dapat ditentukan. Oleh sebab itu, makna hidup boleh diperolehi melalui pemahaman selok-belok alam semesta, termasuknya selok-belok badan manusia. Walau bagaimanapun, sebenarnya tiada pandangan saintifik mengenai maksud hidup biologi selain daripada fungsi biologi yang dapat dilihat, yakni untuk meneruskan dan membiak diri. Dalam hal ini, sains cuma menanyakan soalan-soalan kuantitatif seperti: "Apakah yang dibuat?" "Dengan cara apa?" serta "Sejauh mana?" dan bukannya "Bagi tujuan apa?"Akan tetapi, sesama dengan falsafah, sains menghadapi kelima-lima tafsiran tentang maksud hidup secara langsung, dan mencuba menjawab setiap soalan dari segi apa-apa yang wujud ataupun perhubungannya dengan manusia (yaitu merupakan tujuan sains).Oleh sebab ini, persoalan "Apakah asalnya hidup?" telah menghasilkan Teori Dentuman Besar dan Teori Evolusi yang menerangkan dari mana datangnya alam semesta, matahari, planet dan manusia, akan tetapi ia tidak dapat lagi menerangkan asalnya bentuk hidupan mikroskop yang pertama. Sebilangan ahli sains menganggap bahawa hidup di bumi bermula apabila kilat, komet atau meteor ataupun peristiwa kemalangan yang lain menimpa dan menyebabkan sekumpulan sebatian organik bergabung untuk menjadi sel primitif. Sel ini boleh membiak dan kemudiannya berkembang menjadi bentuk-bentuk hidupan yang lebih tinggi. Berdasarkan teori-teori yang sama ataupun lebih kurang sama, sebilangan ahli falsafah telah mengatakan bahawa oleh sebab hidup adalah kebetulan sepenuhnya, kita tidak boleh menjangka bahawa hidup mempunyai makna apa-apa selain daripada pengekalan diri melalui pembiakan.Bagi menjawab persoalan "Apakah sifatnya hidup (dan alam semesta kita)?", ahli sains telah mengemukakan pelbagai teori ataupun pandangan dunia sejak beberapa abad dahulu, termasuknya pandangan heliosentrik Nicolaus Copernicus dan Galileo Galilei, alam semesta mekanik lancar Renes Descartes dan Isaac Newton, Teori Kerelatif Am Albert Einstein serta Teori Camuk Benoit Mandelbrot, untuk memahami alam semesta kita. Pada waktu yang sama, ramai ahli sains dalam bidang biologi dan perubatan telah membedah mayat manusia secara terperinci untuk memperolehi kefahaman sifat hidup biologi.Persoalan "Apakah maksud hidup?" telah menumpukan perhatian ahli-ahli sains kepada persoalan maksud serta bagaimana ia diperolehi dan dikemukakan (sila lihat semiotik). Soalan ini telah diperiksa dengan teliti dari segi perhubungan di antara hidup dengan persekitaran (alam semesta) dan sebaliknya. Oleh sebab itu, dari segi sains, maksud hidup merupakan "apa itu hidup", "apakah yang dibuatnya", dan "mengapa ia membuat begitu".Soalan-soalan "Apakah yang bernilai dalam hidup?" dan "Apakah tujuan hidup (seseorang) merupakan perkara pokok sains-sains sosial. Soalan-soalan sebegini telah diperiksa dengan teliti oleh ahli-ahli sains setiap hari dari segi bentuk-bentuk hidupan yang dikaji dalam pencubaan untuk menerangkan kelakuan dan interaksi manusia (termasuk juga setiap jenis haiwan). Penyelidikan nilai telah menghasilkan bidang Ekonomi dan Sosiologi. Penyelidikan motif (yang membayangkan apa yang bernilai bagi seseorang) dan persepsi nilai merupakan perkara bidang Psikologi.Pandangan falsafahNilai sebagai maknaOleh sebab teori-teori mengenai nilai bertujuan menjawab soalan "Apakah yang bernilai dalam hidup?", ia merupakan teori makna hidup: ahli-ahli falsafah yang agung seperti Socrates, Plato, Aristotle, Descartes, Spinoza, Ayn Rand dan lain-lain lagi mempunyai pandangan yang jelas tentang jenis kehidupan yang terbaik, iaitu yang lebih bermakna.Pandangan ateisRencana utama: AteismeDengan erti kata yang sebenarnya, "atheisme" merupakan kepercayaan bahawa tuhan ataupun kuasa ghaib tidak wujud dan oleh demikian, alam semesta dan manusia bukan dicipta olehnya. Atheisme berkait dengan salah tiga daripada lima tafsiran tentang persoalan makna hidup:"Apakah asalnya hidup?""Apakah sifatnya hidup (dan alam semesta di mana kita hidup)?""Apakah tujuannya hidup ataupun tujuan dalam kehidupan?"Oleh sebab mereka tidak percaya bahawa tuhan-tuhan ada kena-mengena dengan hidup, kebanyakan ateis percaya bahawa hidupan berkembang dan bukannya dicipta. Disebabkan ketiadaannya tuhan-tuhan di alam semesta, sifatnya hidup tertinggal kepada kita untuk menentukannya dengan cara yang saintifik, dan kita sendiri terpaksa memastikan tujuan hidup kita.Walau bagaimanapun, "atheisme" merupakan istilah yang relatif. Kebanyakan orang akan menganggapkan diri sebagai ateis terhadap tuhan-tuhan Babylonia, Egypt, Yunani dan Roman. Kebanyakan orang Kristian, Yahudi dan Islam juga merupakan ateis terhadap agama Timur seperti agama Buddha, Hinduisme dan Taoisme bagi alasan yang sama, dan sebaliknya dengan penganut Buddha, Hindu dan Taoisme berhubungan dengan agama-agama Barat. Walaupun "ateis" biasanya digunakan untuk sesiapa yang tidak percaya kepada Tuhan ataupun tuhan-tuhan yang digambarkan oleh mana-mana satu daripada agama-agama ini, ateis-ateis ini juga menuntut bahawa agama adalah mitologi yang bodoh dan nyatanya direka.Kebanyakan ateis menganggapkan diri sebagai agnostik dari segi persoalan wujudnya atau tidaknya kuasa ghaib walaupun mereka tidak percaya kepada agama-agama sezaman. Mereka mengemukakan alasan bahawa kewujudan atau tidak kuasa tersebut tidak dapat ditentusahkan, sedangkan kami boleh melihat pengaruh usaha manusia dengan terang tentang penciptaan dan pengembangan pelbagai mitologi di sepanjang sejarah (termasuk agama-agama sezaman).Oleh sebab ateisme ditakrif dengan ketiadaannya tuhan, "ateis" selalunya ditakrifkan dengan apa yang mereka tidak percaya dan bukan dengan apa yang dipercayai mereka. Dalam konteks ini, kebanyakan orang yang tidak mempercayai kepada tuhan berpendapat bahawa "ateisme" merupakan label yang digunakan untuk menghina mereka oleh penganut teisme. Dengan demikian, ramai ateis menganggap ateismenya tidak beberapa penting kepada kedudukan falsafah utama mereka, dan lebih suka ditakrif dengan apa yang dipercayai sebenarnya. Ateisme merupakan sebahagian daripada falsafah-falsafah dan teori-teori asal usul yang lain, termasuknya evolusionisme, eksistensialisme, Darwinisme, humanisme, nihilisme dan humanisme trans. Sekiranya tiada Tuhan, makna hidup tertinggal kepada kita untuk mencarikan ataupun mentakrifkannya.Pandangan eksistensialisRencana utama: EksistensialismeArthur Schopenhauer, seorang ahli falsafah abad ke-19 memberikan jawapan yang suram dengan penentuannya bahawa hidup cuma merupakan bayang kehendak seseorang dan kehendak ini merupakan desakan yang tidak bertujuan, tidak rasional dan yang menderitakan. Walau bagaimanapun, beliau menganggapi bahawa penyelamatan, pembebasan ataupun pelepasan daripada penderitaan boleh didapati melalui pentafakuran, simpati kepada orang lain serta penghidupan zahid.Menurut ahli falsafah Martin Heidegger, manusia dilontar ke kewujudan. Pendukung eksistensialisme menganggapi bahawa pelontaran ini wujud sebelum apa jua pemikiran dan gagasan yang dipunyai manusia atau tafsiran-tafsiran tentang dirinya sendiri yang diciptanya. Sebagaimana yang dikatakan oleh Jean-Paul Sartre: "kewujudan datang sebelum intipati", "manusia wujud terlebih dahulu, menemukan diri, meluru dalam DUNIA.

Rabu, 04 Maret 2009

LAN (*Local Areal Net Work*)

keuntungan menggunakan jaringan
1. Dapat berbagi tempat penyimpanan
2. Derbagi Printer
3. Berbagi koneksi internet

menghitung

luas persegi panjang
LUAS PESEGI PANJANG
PANJANG
LEBAR